zwrot przesyłki w sklepie internetowym

Nie jedna osoba otrzymała kiedyś zwrot paczki bądź listu, który wysłała wcześniej. Jest to uciążliwe i problematyczne, gdyż odbiorca zazwyczaj ma później wymówkę, że po prostu nie zdążył odebrać paczki i chciałby, aby została wysłana ponownie, przez co adresat jest narażony na potrójne koszty wysyłki towaru. Jakie są najczęstsze przyczyny zwrotu paczki do adresata?

Brak obecności

Najczęstszą przyczyną, przez którą paczka wraca do nas jest brak obecności w domu odbiorcy paczki. Czasami zdarza się, że nie może on poczekać na kuriera, inny rodzaj problemu to opóźnienie kuriera z dostarczeniem paczki. Poszczególne firmy mają różną politykę odnoszącą się do tego rodzaju problemów i działają według odmiennych schematów w przypadku nieobecności odbiorcy w domu.

DPD – Po pierwszej próbie doręczenia, firma nie przewiduje ponownego przyjazdu kuriera. W celu odebrania paczki, odbiorca musi najpierw uzgodnić termin, a następnie odwiedzić lokalny punkt DPD, w którym zostanie wydana mu paczka, na podstawie ważnego dokumentu tożsamości. Jeśli odbiorca nie zgłosi się w ciągu 3 dni, paczka wraca do adresata na jego koszt.

InPost – Po pierwszej, nieudanej próbie doręczenia, spedytor podejmuje drugą, w dniu następnym. Istnieje również możliwość odstawienia jej do Punktu Obsługi Klienta (POK), jednakże musi się to odbyć za zgodą odbiorcy. Jeżeli odbiorca nie zgodzi się i w dniu następnym również nie odbierze przesyłki, kurier zostawia informacje o możliwości odbioru przesyłki w POK, w postaci awizo. Paczka czeka tam 3 dni, po czym zostaje odesłana do nadawcy, który musi zapłacić podwójnie za przewóz paczki.

UPS – W przypadku nieobecności odbiorcy w pierwszym umówionym terminie, kurier w następnych dniach podejmuje próbę dostarczenia paczki. W przypadku, gdy nie doręczy przesyłki, trafia ona do najbliższego punktu stacjonarnego firmy na 5 dni. Jeżeli odbiorca nie zwróci się po nią, po upływie tego terminu, przesyłka wraca do nadawcy.

W przypadku przesyłki za pobraniem, paczka wraca do adresata w dzień następny (lub ten sam) po drugiej próbie dostarczenia.

DHL – W przypadku niepowodzenia przy próbie doręczenia paczki, kurier jest zobowiązany zostawić awizo, które informuje odbiorcę o następnym terminie, w którym podejmie próbę doręczenia paczki. Jeśli i druga próba okaże się klęską, wówczas paczka trafia do najbliższego stacjonarnego punktu DHL. Odbiorca ma możliwość jej odbioru przez tydzień (adres zostawia na drugim awizo), a po upływie tego terminu, przesyłka wraca do adresata, podwajając koszty, które musi on ponieść.
GLS – Jeśli kurier nie zastanie odbiorcy w domu, to za jego zgodą może zostawić przesyłkę u sąsiada. W przypadku braku takiej zgody, kurier zabiera paczkę do najbliższego punktu GLS, lub do punktu ParcelShop, gdzie odbiorca w ciągu 9 następnych dni roboczych może ją odebrać. Aby to zrobić, musi on okazać ważny dokument potwierdzający tożsamość. Po upływie tego terminu następuje zwrot paczki na koszt adresata.

Poczta Polska – W przypadku nieobecności odbiorcy, listonosz zostawia awizo, które jest ważne 14 dni od jego otrzymania. W celu odebrania paczki, odbiorca musi udać się na pocztę z dokumentem tożsamości ze zdjęciem. Tam może odebrać przesyłkę. Po upływie 14 dni, paczka wraca do nadawcy. Aby upoważnić inną osobę do odbioru paczki, niezbędne jest napisanie oświadczenia, które musi zawierać imię, nazwisko, adres oraz numer dowodu osobistego odbiorcy. Rzecz jasna, w tym samym dokumencie muszą znaleźć się dane osoby upoważnianej do odbioru paczki.

Standard obsługi

W przypadku braku obecności odbiorcy w domu, firmy kurierskie mają w zwyczaju dzwonienie lub wysyłanie wiadomości SMS w sprawie doręczenia paczki. Jest to przyjęte za szeroko pojęty standard, w dzisiejszej obsłudze przesyłek zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Rzadziej zdarza się, żeby firma spedycyjna pisała do nas maila. Częstą praktyką jest zostawianie awizo w skrzynce pocztowej, co jest troszkę niepraktyczne, gdyż nie każdy codziennie sprawdza skrzynkę pocztową.

Bardzo ciekawe rozwiązanie stosuje firma GLS – paczka może zostać u sąsiada, a odbiorca po powrocie z pracy lub ewentualnego zdarzenia losowego, przez które nie mógł odebrać przesyłki nie musi martwić się kolejną próbą upchnięcia wizyty kuriera w planach na drugi dzień. Nieoficjalnie, z podobnego rozwiązania korzysta Poczta Polska – z tą różnicą, że działa ona bardziej na zasadzie zaufania i znajomości ludzi (w małych miastach listonosze nie zmieniają się od lat).

Zwrot przesyłki

Zwrot przesyłki jest o tyle ciężki, że nadawca musi ponieść ten sam koszt dwa razy. Zdarza się, że odbiorca podaje zły, lub nieaktualny już adres do listu przewozowego. Zdarza się również, że przesyłka nie zostaje odebrana celowo. W przypadku odmówienia odbioru paczki za pobraniem, adresat ma możliwość dochodzenia odszkodowania. W momencie wybrania tej opcji przez odbiorcę, zobowiązuje się on prawnie, do przyjęcia towaru (chyba, że jest uszkodzony lub zniszczony) na podstawie działania umowy sprzedaży. Jej postanowienia i działanie wchodzą w życie w momencie zakończenia akcji zakupu – potwierdzenia formy przewozu towaru na portalu aukcyjnym czy sklepie internetowym.